28 April 2014

Adamlicious : Diet Bubur Oat Merembes



Haaa... ngences tak tengok bubur atas ni? Saya memang suka bereksperimen dengan oat. Maklumlah... terpengaruh sangat-sangat dengan iklan Quaker Oat yang ala-ala span menyedut lemak dan cholesterol dalam badan tu! Bestnye oat kalau diet nak rendahkan cholesterol tu memang dah lama tahu tapi nak implement dalam diri tu memang ambil masa. Lama-kelamaan dah jadi routine dah makan oat cuma cara penyediaannya memang beza (yelah...tekak ni kalau sama je memanglah dah xmau nyer nak telan benda alah ni!)


Bubur Oat Merembes..! 
(menggelegak kan nama?? hahaha....)

Mula-mula sediakan bahan menumis. Haa..ni untuk dua orang nye hidangan okey!

Bawang putih 3-4 ulas (dicincang tapi saya suka tumbuk dengan batu lesung.. ada bau2 batu..tu yg sedapp...dap..) + bawang merah kecil dua + 1/2 inchi hirisan halia + rempah sup sikit sesudu dua kecil.., tumis dengan minyak zaitun atau minyak jagung ( rahsia muda remaja katenyer...). Dah naik bau masukkan isi hayam yang dipotong kiub ( nak banyak mana ikut suka.. jangan letak kulit, pantang susuk yer..). Tumis kejap lagi. Masukkan air (agak2 untuk banyak mana oat.. banyak sangat nanti cair moyer...)

Dah boil, masukkanlah segala topping sayur yang disukai, saya letak carrot, baby kailan, batang celery, dan ape yang ada.. (curi kat galley..tapi chef kasi okey! siap bagi photoshoot guna Note 3 sajer...). Masukkan oat bila sumer topping dah half cooked. Oat dalam 3 cawan je tau. pastu letak garam dan serbuk pati ayam. Jangan lama sangat, dah lembut je oat tutup api. jeng..,jeng..jeng.....


Tips :

1. Oat kalau letak banyak sangat nanti dia kental2 , rasanya muak. kalau jadi kental tambah air panas tau kacau cepat-cepat.

2. Saya tak letak telor pecah sebab dah try, baunye hanyir... uweek.. xsedappp..!

3. makan masa panas-panas, kalau sejuk memanglah dah xberapa sedap. Kalau panas sampai licin yer..

Sekadar hobi!



Terima Kasih

No comments:

© Mr.Cupid | Template Designed By Blog Bingkisan Hati