24 April 2014

Adamstory : Mother's Day 2014 datang lagi...

'Aku hanya menduga tidak mampu merasa sebenar-benar perasaanmu...
Pengorbanan yang kau lakukan untuk dewasakanku
Hanya bisa ditanggung hati ibu...'


Masih terngiang-ngiang lagi lagu Airmata Ibu yang saya hadiahkan untuk mak pada penghujung 2003 kalau tak silap. Jelas sangat airmata mak mengalir bila saya bisik kat telinga mak (mak tengah siang ikan bilis masa tu kat rumah arwah atuk),

'Mak... Adam tak dapat belikan mak apa-apa sempena Mother's Day ni..sebab Adam belum kerja. Adam ada lagu ni..khas untuk mak,mak dengar tau.....'

Saya terus keluar rumah , meninggalkan mak sendirian dengan lagu dipasang dalam rumah. Dari jauh saya mengintai, mak menitiskan airmatanya. 

Saat itu hanya Allah yang tahu perasaan saya. mak bukanlah seorang yang mudah melafazkan kasih sayang kepada anak-anak (orang dulu-dulu kan sangat pemalu..) kecuali disaat saya sakit ala2 macam nak mati konon. Masa tu memang best kalau dengar mak cakap, Adam...mak sayang Adam tau.. sambil lap dahi dengan tuala sejuk. hihihihi... 

Dalam adik beradik yang lima orang ni, sayalah yang paling kerap lafazkan kasih sayang kat semua orang tak kira keluarga atau pun siapa saja. Buat apa nak malu, seseorang itu akan rasa lebih bermakna bila ada orang yang menzahirkan kasih sayang. betul x? agaknya lah... lagipun hidup tanpa kasih sayang kan sangat kosong... kosong..kosong..kosong... pinjam lagu Najwa Latiff jap!

Sekarang dah 2014, mak;

yang selalu masakkan saya makanan (semua sedap kecuali kuih yang dikukus macam apam kukus.. yeek... hahahaha mak pernah amuk sebab kuih kukus dia masak saya tak makan! haloo... i omputeh,....i makan yang deep fried nyer kuih je mcm epok2.. haha),

yang selalu menjeling penampilan saya setiap hari (mak paling anti sy pakai baju warna hitam. entah kenapa..saya pakai hitam sebab kat majalah kata boleh nampak kurus.. hahaha),

mak yang selalu 'bergosip' dengan saya (macam-macam gosip artis. haha... tapi mak marah dulu bila saya kata nak jadi wartawan Melodi! mak kata jangan..!! nanti buat dosa je fitnah orang! haha)

.....mak saya sudah semakin dimamah usia. 

Biarpun sekarang mak sudah didaftarkan sebagai OKU gara-gara kaki kanannya dipotong akibat komplikasi Diabetes (tak silap saya tahun 2005- belum habis study medic :P), kasih sayang mak tetap sama. Mata mak yang selalu menyejukkan hati saya pun dah diambil nikmatnya lebih kurang setahun lalu. Biarpun mak sudah tak dapat melihat saya sekarang, tapi mata hatinya masih terang!! Lebih terang dari mata hati saya.... mungkin sebab saya banyak dosa..dan mak..wanita suci.. hehehehe

Bila mengingatkan kembali saat-saat mak hilang penglihatan 100%, seakan baru semalam mak komen tentang perubahan badan saya. Mak kata dah macam Hulk Hogan! hahaha... lucu betul. Sejak saya aktif main gym mak lah juri paling arif selain abah (komen abah selalu nak jaga hati jerkk.... bluerkkk!) Saya akan jawab... iyeeekk...dengkilah tu.... hhahhah.. kejam sangat saya kan?

2010. Pagi tu saya nak bersiap untuk ke tempat kerja. Saya buka mata bangun dari tidur... terasa sunyi sangat rumah (selalunya tidur saya akan dikejutkan alunan gemersik vocal husky mak dan abah mengaji Al-Quran, hari ni tak ada pula.. pelik!) Saya mengintai dari tirai langsir bilik mak (ala-ala skodeng sangat!!!) Abah tengah berbaring di sebelah mak atas katil, manakala mak pula duduk bersila dengan al-quran beralas bantal ada di pangkuannya (loving habis mak abah ni!). Saya tak nampak apa-apa yang pelik, mungkin saya terlewat bangun dan mak abah dah habis mengaji. Mak tutup mata rapat-rapat.. ferfeeling kot..

Selesai siapkan diri, dah habis confident ni nak pergi kerja. Saya belek-belek kedut kemeja saya kat pinggang. Sebelum mak komen baik saya check! hahaha... Saya ke bilik mak. Saya tengok mak masih dalam keadaan macam tadi. 

'Mak.. Abah... Adam nak salam. nak g keje ni mak...., ' seperti biasa saya buat suara nakal mengusik mak abah sambil menghimpit mak atas katil. Tiba-tiba mak bersuara sambil menangis,

'Adam..mak dah tak nampak apa.. mak dah buta... adam..mak takut... ' 
mak terus menangis... 

Ya Allah... tak ada kata-kata yang saya boleh lafazkan ketika itu. Saya cepat-cepat peluk mak. Sedu dan airmata mak tenggelam dalam kemeja biru laut yang saya pakai. Speechless. Abah bangun nak menenangkan saya. Kami bertiga berpelukan. Pagi tu sangat hening... Abah tak mampu bersuara. Abah terlalu sedih. Wanita yang dicintai sudah buta. Besar sungguh dugaan mak. Saya hubungi abang-abang dan kakak saya. Alhamdulilah saya dikurniakan adik beradik yang sangat menyayangi keluarga antara satu sama lain. Sebelum tengahari, semua dah sampai di rumah mak.

Mak dibawa ke hospital dan pakar mata mengesahkan mak telah buta. Pembedahan boleh dilakukan tapi kebarangkalian untuk boleh melihat semula sangat nipis memandangkan mata mak sudah mengalami pendarahan sepenuhnya. Kehilangan deria penglihatan ini juga disebabkan Diabetes yang sudah 25 tahun mak hidapi. Saya tak lepas berada disisi mak. Saya tak nak saat begini dia keseorangan. Mak tak pernah membiarkan saya sendirian. Saya berpesan kepada semua adik beradik supaya tidak menangis depan mak. Kalau nak nangis pun jangan sampai mak dengar. nanti semangat mak hilang....  Wajah mak yang masih jelita saya pandang lama-lama. Airmata tak boleh dikawal.. kerap kali kedua kelopak mata mak saya cium. 

Bila adik beradik berpandangan, masing-masing menitiskan airmata secara senyap..

Saya cium dahi mak, dan saya bisikan...

'mak..mak ada suami yang cintakan mak, mak ada anak-anak yang menyayangi mak sepenuh hati. mak jangan sedih ya!. Adam ada kat sini. Adam akan selalu ada untuk mak... ' airmata mak menitis laju. bibirnya tidak bergetar.

Abah memandang sepi.. mungkin terfikir apa yang akan berlaku selepas ini. 

Semuanya sudah tertulis dan tiada apa yang perlu disesalkan. 







Terima Kasih

4 comments:

Akmal Jamil said...

Sedih teringat sume2 ni...tq adindaku...

Anonymous said...

teringat story ni yg sir penah citer dulu..sedih sgt..

Adam Fahmy said...

masa tu baru berlaku...dah bertahun...tetap segar...mcm bau semalam..

Aku Penghibur said...

ermmmm sedih pula baca cerita..semoga kuat semangat ye

© Mr.Cupid | Template Designed By Blog Bingkisan Hati