11 May 2014

Adamhealth : Makanan yang mengandungi banyak HDL - cholesterol baik



Sibuk melayan pesakit di klinik... walaupun 'meriah' tetap tak sama jumlah pesakit jika di klinik darat. Feeling merawat pun lain....maklumlah tengah lautan biru .. adakala dibuai gelombang ombak kuat.. dengan ubat-ubat ni jatuh ke lantai :P

Okey seperti yang dijanjikan, saya senaraikan juga beberapa makanan yang ada kandungan HDL yang banyak. Boleh baca entri bawah ni jika ingin penerangan lanjut tentang HDL:

http://sabdapelangi.blogspot.com/2014/05/adamhealth-fahami-konsep-cholesterol.html

Berikut adalah senarainya ya :


1. Minyak - minyak canola, minyak kacang dan olive oil.


2. Cold water fish macam mackerel, salmon , sardin ada banyak omega3-fatty acid yang boleh meningkatkan paras HDL.


3. Kacang pistachio tinggi protein, fiber, lemak dan ion. Kandungan antioxidant nya luteine boleh menurunkan LDL (cholesterol jahat) dan meningkatkan HDL anda!

Selain makanan di atas, amalkan gaya hidup sihat seperti senaman berjadual setiap minggu, elakkan merokok dan banyak lagi.

Sekadar berkongsi!


Terima Kasih

No comments:

© Mr.Cupid | Template Designed By Blog Bingkisan Hati