06 May 2014

Adamlicious : Kurma Magic Chocolate Ball

Sekali tengok macam kuih raya.... heheeh..bukanlah.. xtau nak kategorikan apa.. tapi sedap... kiranya favorite lah ni..sebab tu buat,, kalau x jangan haraplah nak buat ..yer x?

Menariknya sebab tak payah bakar.. kisar & celup sajer..... Resepi dari sahabat saya... try & error gituuhhh

Kurma Magic Chocolate Ball 
(xlama lagi Ramadan... sesuailah ambil mood kurma2 segala ni....)

1 cawan kacang tanah (yang dah siap rosted kadang2 ada rasa honey atau apa2lah..)
1 cawan kurma (buang kulitnyer amek isi sajer)
1/2 cawan peanut butter (guna yang original tau..xmo yang ada jelly bagai..)
1 sudu teh perisa vanilla
1 sudu teh air
Coklat masakan secukupnya

First, blend dengan blender kering kacang tanah sampai halus(make sure xpernah blend chili tau..nanti pedas pulak ), pastu campurkan kurma, peanut butter, vanilla dengan air dalam blender, tekan ON semula.. hahahaha..... air tu ala2 je tau..
Blend sampai halus.
Gentel dengan hujung jari je..kecil2...letaklah atas kertas masak,  masukkan dalam peti ais. Bila dah sejuk dan keras baru celup dalam coklat. Cairkan coklat macam biasalah (double-boiler gituh....). dan....siap! Sedapnya memang boleh kalah lah perero reshey.. :P

Sekadar hobi!



Terima Kasih

No comments:

© Mr.Cupid | Template Designed By Blog Bingkisan Hati