03 May 2014

Adamlicious : Diet Thai..medai Chicken Salad

Entri kali ni saya nak share resepi yang saya belajar dengan crew thailand...(medai..medai......) Oppss.. sebelum tu, atas permintaan viewer yang nak saya asingkan menu dengan huhaaa huahaaa...saya... supaya mudah nak carik bahan katenyerr... hoyeaahh...?? baiklah. Sat gi saya tulis bahan dulu baru saya citer canner nak wat yer.... (ala..ala..ala.... musyukkk.... )

Macam biasa masih mengekalkan diet untuk orang yang nak awet muda dan berat badan ideal (tapi kalau makan satu periuk...saya xjamin yer dietnye tu... ) Menu ni senang sebab campak2 jugak.. pastu siap!.(orang lelaki kalau masak nak yang senang je kan.. ahhaha... ) ni betul2 Thai yer.... tapi halal okey!

Thai...medai Chicken Salad
(gituhh nama..!! masa sebut kena kepit suara..sebab org sana kan halus2 suaranya... follow yer....)

2 keping dada ayam (rebus dan siat dengan penuh kecekalan.!!)
2 cawan kobis bulat (parut dengan sagat xpun hiris nipis )
1 1/2 cawan carrot (parut jugak sampai berparut muka! )
1 1/2 cawan betik muda (diparut sebelum tu cuci bersih rendam air garam japs.. )
1/2 cawan daun ketumbar (hiris) + 1/2 cawan bawang merah kecik + 1/2 cawan kacang tanah goreng (xmoo kulit hancurkan ala2..kalau xde gigi.. elok blender sajerrr....senang nak makan! )


Ha....sekarang... dah siapkan bahan2 atas ni? Pastu kita wat dia punya dressing (bukan dressing nak gi jenjalan....)

2 ulas garlic cincang + kicap soya, cuka, gula pasir - semua ni 2 sudu kecil + perahan limau kasturi dari 4 biji + 1 sudu olive oil + 1/4 sudu peanut butter +1/4 sudu air + serbuk lada sulah atau hot pepper secukupnya. Kalau nak letak cili api pun boley sajer.... Campur dalam bekas dan gaul dengan sumer bahan salad tadi.


Biarkanlah dulu sampai bahannya menyerap masuk. Oh ya... kalau suka boleh tambah 2 sudu sos ikan .. untuk masin tapi saya letak garam sajer secubit (sebab memang xgemar bau bacin-bacin macam kat bantal busuk selalu.. ahhaha) 

Siap untuk dimakan bila-bila masa!


Sekadar berkongsi!



Terima Kasih

No comments:

© Mr.Cupid | Template Designed By Blog Bingkisan Hati