06 May 2014

AdamChoice : Bila harus memilih..Professional Photographer

Gituhh.... tajuknyer... over kan? ala2 Dato Siti nyer lagu 'Bila harus memilih' ciptaan Glenn dalam album Transkripsi. hehehe.. sukelah..entri i!

Sekarang ni saya masih di tengah laut dan bergantung penuh kat moderm satelite maxis untuk contact sesaper.. Jadi walaupun jauh.. aktiviti cuti selama sebulan bermula hujung bulan ni perlu disusun sebaiknya! Sempena cuti sekolah ni, bff saya plan nak terjah rumah macam tahun2 sebelumnya. Entah dari mana dapat idea nak wat photoshoot professional untuk hasilkan storybook persahabatan kami. Saje...wat kenangan...

Mula-mula saya hubungi beberapa photographer yang dikenali takdelah pro sangat (bau2 bacanglah ni... tapi layanannya hauk sangat!) Tarikh yang kami (saya & bff) plan ialah hari bekerja, mungkin they all ni ada fulltime job. Jadi rasa tak berbaloi lah konon kalau ambil job dengan kami...

Dapat email quotation  dengan harga pakej 1k++, first time kan shoot cenggineh..jadi saya on je dengan harga tu (ingat paling berpatutan lah..) Pastu bila confirmed date, terus senyap..berhari-hari xlayan.. sampailah saya sms+email+whatsapp kata , kalau mcm ni saya cancel. Ya lah..kalau last minit xjadi..habislah plan dengan bff..dah lah susah nak jumpa kekangan masa! Keji sangat.. Sampai la ni senyap je..

Then bff ada yang suggest utk try professional photographer, mula2 bimbang dengan pricenyer.. (yang korok pun 1k++ inikan pula yg professional kan....serammm...) Saya try contact dua photographer, dan yang terus bagi feedback even dah malam ialah AshAnis Photography (sebelum contact...kami dah riki2 hasil kejenya kat flickr.com...adoyaiii...memang hebat! dan memenuhi citarasa....sampai ferfeeling pic kami semua dah siap.. ahhaha).

Bermula chat di facebook, whatsapp dan call...semuanya mudah dan paling best saya sangat2 berpuas hati dengan layanannya (walaupun line telefon putus2 sendu... tetap dapat input...) Seolah sangat memahami apa yang saya nak dalam sesi photoshoot tu.. Then terus je kami nak bayar full tapi dihalang, pihak sana cuma terima sebahagian dulu untuk invoice (gituhh... kasi duit full tak mau.. hihiihhi.. kalau customer dah happy..memang xkisah semua ni..betul kan?). Yang best harga pakej berbeza dengan yang saya dapat sebelum ni..dan tidak ditanya pun berapa budget??? (sangat berpatutan dan yang penting... bijak mengendalikan customer)

Soalan pertama saya dapat daripada photographer tidak professional ialah... budget berapa? ceh!!! Dah lah xada flickr.com , pic kat fbpage pun ala2 standard jeww... xde unsur2 kesenian..gituhh...:P Bluerkkkk..... mencik !

Idea konsep lokasi semua dari photographer.. best sgt!!

Sebagai peniaga... memahami kehendak customer sangat penting, bukan nak untung semata2 walaupun xada hasil 'wow!!!' dibuktikan pun... kami sangat teruja dengan sesi photoshoot yang dijadualkan pada hujung bulan ni. Insha Allah hasilnya nanti akan saya masukkan dalam entri seterusnya!! excited lebih.....

p/s: semua pic dalam entri ni, contoh yang diambil oleh AshAnis Photography. Boleh click kat flickr.com ya!





Terima Kasih

No comments:

© Mr.Cupid | Template Designed By Blog Bingkisan Hati