14 May 2014

Adamstory : Kisah RM50 dan puasa mak abah


Entah kenapa hari ni saya terpandang note RM50.00 dalam wallet yg jatuh masa kemas luggage...

Tetiba hati berbisik;
kalau bukan kerana mak abah dulu berpuasa tiap kali anak-anaknya nak exam, belum tentu saya miliki apa yang ada sekarang.. 

Biarpun sudah berbelasan tahun semua berlalu, masih segar dalam ingatan....

'mak.. kenapa mak tak brekafast?' saya tanya mak sambil makan roti bakar dgn telor separuh masak yg mak sediakan.

'makanlah dulu... mak puasa hari ni dgn abah,'

'Puasa ape mak?' saya terus asak mak dengan soalan macam biasa.(kecik2 dah kecoh kan...?)

''minggu depan kan Kamal nak exam, jadi mak abah puasa..supaya dimudahkan jawab exam nanti,' jawab mak sambil mengemas dapur.

'kalau Adam exam, mak puasa jugak kan? penat seh jadi mak kena puasa je.. heheheh..' terus saya habiskan makanan dan cium tangan mak sebelum ke sekolah. Skrg rasanya seloroh saya masa tu, kurang asam sangat kan... tapi mak cuma senyum. Mungkin masa tu mak tak marah sebab mak tau suatu masa saya sendiri akan sedar.

Ya....betul semua tu..

Rasa syukur dipanjat bila tengok abang kamal.. kakak..dan abg wan masing2 berjaya dalam karier dan liga tersendiri. Saya antara adik beradik yg membesar lama depan mak abah, maklumlah abang2 dan kakak duduk hostel.... Tiap kali anak-anak nak exam atau interview apa2 mesti mak abah akan berpuasa. Dengan berpuasa doa kita akan lebih didengar ketika itu. Lebih2 lagi aras doa mereka berdua punya magis tersendiri.

Terima kasih mak abah...

Sama2 kita menghargai ibubapa. dengan kasih syg dan segala yg termampu. Esok lusa belum tentu ada peluang lagi... Kejauhan ini mengajar saya untuk menghargai dan menjaga kata-kata tiap kali dapat hubungi mereka di telefon.. Semoga ibubapa kita dipanjangkan umur dan diberi kesihatan yg baik.. aminn..

Wallet ni adalah hadiah daripada ex-student semasa saya mengajar dulu... masih ada pic mereka..



Terima Kasih

© Mr.Cupid | Template Designed By Blog Bingkisan Hati