30 June 2014

Adamlicious : Serunding Kelapa nasi Ambeng




SERUNDING KELAPA NASI AMBENG

Yuhuuuu... satu lagi resepi kampong yang memang best! Selalunya serunding kita makan dengan nasi himpit kan... tapi dalam nasi ambeng pun wajib ada! Ada banyak cara nak buat serunding ni.. resepi ni tiap tahun kena buat tak kira raya ke apa..sebab mak suka sangat2. Kiranya kalau mak saya tak selera makan...Nampak serunding je terus laju seh.. ajaib (perewangan seh...!)

Bahan-bahannya :

2 biji kelapa parut (putihnyer saja..xnak sampai kulit- pesan kat budak yang parut tu..)
6 biji bawang merah kecil (blender halus yer...)
2 ulas bawang putih (pun blender jugak..)
1/2 inci halia (ketuk sampai kemek ...)
3 batang serai ( ketuk jugak sampai sebenar-benar hancur...)
4 sudu besar ketumbar (kisar halus..)
4 sudu besar jintan manis (kisar sehalus kulitmu.. haha..kisar dgn blender mcm sama jer??)
2 sudu besar serbuk kunyit (ikut sukalah..nak kuning yer letak lebih lagi..)

*bahan blender tu jgn letak air banyak sangat.

Cara penyediaan (gitu kaw ayat..!) :

Dalam bekas letakkan kelapa parut dan campur dengan semua bahan. Ramas dan gaul sesuka hati sampai rata kalernyer. Pastu sangai atau goreng tanpa minyak dalam kuali sampai berderai (jangan kering sgt nanti jadi kerisik!). Masa dah masak letakkan 1/2 cawan minyak masak. gaul sebati dan..siap!!

p/s : serunding ni sedap juga kalau campurkan kacang tanah goreng atau ikan kering bulu ayam tu.. (bukan ayamnyer bulu okey! kang tersedak makan bulu vinatan tu.. hehehe..). Campur benda alah ni last sekali.


Terima Kasih

No comments:

© Mr.Cupid | Template Designed By Blog Bingkisan Hati