30 June 2014

Adamlicious : Soto Madura ala Mr.Cupid




Dah agak lama juga saya tak post entri resepi-resepi sedap dan mudah kat sini. Ha.. kali ni sesuai untuk juadah anda berbuka puasa nanti. Resepi ni saya belajar dengan mak saya turun temurun sebab tak berminyak sangat dan rasanya tak muak. Boleh try naaa... (pic nie saya ambil masa saya masak kat umah hari tu..)

Soto Madura ala Mr. Cupid
entah kenapa namanya soto Madura pun xtau.. mak yang sebut mcm tu..

Bahan tumis:
2 labu bawang besar
3 ulas garlic
(semua ni ditumbuk halus atau blender sajerr....)

lengkuas seinci (diketuk-ketuk.....tung..tung..tung..)
2 batang serai (pun diketuk sampai luluh hatimu... tetiba..)
1 bungkus rempah sup (dicampur dengan air sikit kacau jadi mcm paste)
1 sudu besar serbuk kunyit

Bahan lain:
1 ekor ayam dipotong 4. (senang nak siat2 nanti)
nasi himpit secukupnyer
1 sudu besar gula pasir
garam secukupnya
1/4 cawan santan kotak

Cara membuatnya:

Senang sgt yer... tumis je bawang yg diblender tu + serai dan lengkuas dengan minyak jagung (saya guna minyak bunga matahari). Dah naik bau.. masukkan pula rempah sup dengan serbuk kunyit. Bila dah mula melekat-lekat boleh tutup api dan buangkan minyak sampai tinggal paste tumisan tadi jer.. masukkan air utk kuah. Pastu dah mendidih masukkan ayam, Api sederhana yer... nanti terbakar pulak dapur u olls..

Masukkan garam gula.(ajinomoto atau perasa xperlu..sebab memang dah lemak sedap gituhh...) Angkat ayam bila dah empuk untuk disiat nanti bila sejuk. Last baru masukkan santan. Jangan banyak nanti rasanya muak. Ok..dah siap!

Untuk deco soto tu terpulanglah nak letak apa..yang penting ayam dari kuah tadi kena siat2. Lagi best kalau ada bergedil dan soo hoon goreng dan dan dan dan.... sambal kicap.

p/s : meleleh seh...puasa2 ni....


Terima Kasih

No comments:

© Mr.Cupid | Template Designed By Blog Bingkisan Hati