09 June 2014

Adamstory & AdamTips : Pelan pemakanan sepanjang Ramadan




Tak lama saja lagi bulan Ramadan menjelma... seronoknya tak terkira! Walaupun saya akan berpuasa di tengah lautan nanti..tetap tak patah semangat! Ramadan pertama sebagai pelaut... hihihihi... apapun Alhamdulilah...

Setiap kali ramadan memang saya kawal cara makanan untuk pastikan berat badan tak naik mendadak akibat terlalu ikutkan nafsu makan! Maklumlah... bulan Ramadan banyak makanan lazat. Saya kongsikan dengan anda pelan pemakanan saya. Sebenarnya pelan ni sudahpun diamalkan sepanjang hari tapi untuk bulan ramadan akan lebih giat dan disiplin tinggi (wow.......... kononlah...). Paling penting makanan yang diambil cukup untuk bekalan tenaga di siang hari. Paling penting ialah pengambilan air masak yang cukup. Komponen kumpulan makanan yang dipilih pula mesti merangkumi keperluan nutrient dalam makanan seimbang. Ok jom !

a. Detary fiber - saya pilih bijirin ...tentulah oats & cornflakes (saya ambil sikit saja.. )

b. Protein - saya ambil ikan, ayam dan kekacang (makan sebebasnya... asalkan bukan jenis deep fried)

c. Kalsium - saya ada lactose intolerance jadi memang harapkan supplement utk kalsium!

d. Antioxidant & mineral - sudah tentulah buah-buahan seperti apple hijau, buah tin dan kurma!

e. Calorie - secara langsung dari hasil masakan yang menggunakan sedikit minyak ataupun dari makanan yang dipanggang.

Sekadar berkongsi...!

p/s : Apa pun yang akan anda makan, jumlahlah janganlah terlalu banyak... apa jenis makanan pun kalau ambil terlalu banyak pasti ada kesan buruknya.


Terima Kasih

4 comments:

Fiqa Nsz said...

fahmy kerja apa sebenarnya ni? smpai kena pi laut?

NURUL AQIDAH AZAHAR said...

meal plan yg bgus

Adam Fahmy said...

Insha Allah. Terima kasih Fiqa & Nurul Q\Aqidah Azahar

Aspire Angel said...

plan meal yg menarik & sy ingin beritahu anda ditag http://aspireangel.blogspot.com/2014/06/ga-by-farahdeena-fisal.html

© Mr.Cupid | Template Designed By Blog Bingkisan Hati