07 December 2014

My Asam Pedas Linda Onn Tidak se-Gah Nama

Maaf...xakan datang lagi, serik dan pembaziran besar.

Itulah ungkapan jujur selepas mengunjungi My Asam Pedas Linda Onn Ampang. Biarpun pada 2009 sy pernah mengalami pengalaman agak buruk di sana, kali ini sy datang dengan harapan selepas berhijrah ke Miri, Sarawak. Kedatangan saya sekeluarga disambut baik oleh seorang crew restoran, yg lainnya melepak di bahagian luar, mungkin tiada customer lain. Benar... memang hanya kami ketika itu.

Crew bertukar ganti yang serve, kami sekeluarga dihulur hanya sebuah buku menu. Mulanya sy hanya menanti. Kebiasaannya mana-mana tempat makan (gerai sekalipun!) setiap seorang diberikan menu, paling tidak berkongsi 2 orang untuk sebuah menu. Ternyata silap, masa terbuang begitu...sy pun minta menu lainnya, crew restoran yang ke hulu ke hilir seolah tak ada rasa apa, hulurkan sebuah saja lagi. Oklah...kami share 2 buah buku menu untuk 4 orang. Xkisahlah.....

Selepas tergoda dengan presentation makanan pada buku menu, kami pun mulalah order seadanya. Crew restoran pun mengambil pesanan (maaf, perlu latih individu yang lebih mesra rasanya... body language, eye contact..fail!), dan beredar tanpa mengulang semula apa yang telah dipesan. Mungkin sudah expert...

Lebih kurang 10 minit selepas itu, customer mula memenuhi ruang restoran. Belum boleh dikatakan sebagai 'crowded'...   minuman pesanan masih juga belum sampai. Selepas 15 minit barulah kami dihidangkan dengan minuman. Maaf ya, crew restoran hanya meletakkan air atas meja dan berlalu. tertunggu-tunggu juga...kebiasaanya pelayan akan jelaskan mana satu juice bla..bla..bla...  Kami sedar ada item yang bukan kami order (Sour plum dgn orange juice sgt berbeza bukan?). Ambil masa juga nak dapatkan crew yang hanya lalu lalang tanpa pandang table customer. Entah apa yang disibukkan. Akhirnya adalah crew yang terpaksa melayan kami utuk betulkan order, tanpa rasa bersalah...terus saja diambilnya resit pada meja dan terus berlalu. Kemudian datang lagi seorang crew tanya lagi order air apa, sedangkan dah jelas resit meja tertulis dan dialah yang mengambil order kami. Ayatnya lebih kurang begini ' baru nak order ke ape ni? air ape?' Mimik muka agak menyembalkan..... :(

Ruang restoran mula meriah dengan suara customer. Pesanan table lain yang lebih ramai dari kami (pesanan makanan mangkuk besar!!) sudah dapat makanan dan banyak juga yang sudah dimakan. Table sebelah pun sama..walhal kami yang sampai jauh lebih awal. Kami pun dapatkan crew lagi.... 'adik makanan kami mana ya?' Jawab crew restoran ' haa.... tengah masak kat belakang' dengan muka selamba dan uncungkan bibir ke arah dapur! agak biadap dan blah macam tu saja. ??????????

Selepas hampir 20 minit baru lah makanan pertama sampai, nasi goreng kampung dan sotong goreng tepung (jangan terkejut ya dengan gambarnya nanti). Menjadi kebiasaan kami sekeluarga untuk menunggu hidangan lengkap baru mula makan, tapi tempoh makanan seterusnya sudah cukup merimaskan. Anggaran 5 minit kemudian asam pedas ikan jenahak sampai tanpa nasi putih. Takkan nak hirup kuah tu...betul tak? Nasi putih dah pesan tapi tak dapat juga...

Agak malas nak set kan masa yang jelas membikin panas di hati, lebih kurang asam pedas dah sejuk barulah crew restoran datang tanya nak nasi putih berapa? Sedangkan sudah dijelaskan semasa order tadi. Kemudian sampailah nasi goreng seafood sejuk. Jangan ditanya tentang rasa dan presentation sebab sangat menyedihkan.. tawar , tidak cukup rasa! Sejukkkkk...... 

Masih ada 2 lagi pesanan makanan belum sampai. Nasi Ayam Penyet dan Asam Pedas Daging. kami semua dah lapar, sekali lagi crew restoran jawab sambil berlalu ' dah..dah..tengah masak!' OMG

Mood nak makan memang dah berubah...... akhirnya sampailah nasi ayam penyet. Kami pun mula makan sekeluarga. Agak sedih bila mak dan abah hilang selera dan hanya sentuh makanan seadanya. Pesanan akhir masih belum sampai lagi, belum sempat crew restoran jawab dengan ayat typical... sy terus cancel. Sempat lagi crew tersebut buat muka terkejut 'cancel? jadi abg nak cancel ke?' itulah ulangan ayatnya... Entah bahasa apa yang perlu digunakan! Tidak menjawab dan kami terus makan dengan hati yang panas. Tak terhabis, kami pun buat pembayaran dan beredar keluar.

Inilah sedikit makanan yang sempat dirakam semasa mood masih baik.


Nasi goreng rasanya agak tawar dan sejuk. Hiasan dengan sehiris timun saja.


Sotong Goreng Tepung yang sangat menyedihkan....rasa tertipu sangat dengan gambar dalam menu bawah ni




 Dekorasi restoran agak baik berbanding sebelum ini.


Harga dengan service dan makanan yang diterima. Sepatutnya dengan jenama restoran yang agak gah..tak sepatutnya berlaku begini. Jika ditanya adakah saya akan datang lagi?

TIDAK.

Apa yang dialami tidak membantutkan hobi jalan-jalan singgah makan saya! Entri selanjutnya akan dikongsi pengalaman makan di sebuah restoran eksklusif yang sangat menarik!

p/s: "Crew Restoran" adalah merujuk kepada adik yang melayan, istilah pelayan amat tidak sesuai dengan apa yang dialami. Jika anda seorang yang sangat menghargai masa, ini bukanlah restoran yang sesuai.





Terima Kasih

No comments:

© Mr.Cupid | Template Designed By Blog Bingkisan Hati