27 March 2015

Pemilihan Nama Syarikat - FarmBerry



Sebelum anda mendaftarkan nama syarikat, sebaiknya pertimbangkan beberapa nama yang komersial kerana jika nama yang anda idamkan sudah didaftarkan oleh orang lain, tidak boleh digunakan lagi. Sedikit tips yang saya dapat dari pembacaan buku dan beberapa website, penggunaan Enterprise agak ketinggalan pada era sekarang dan tidak melambangkan 'gah' sesuatu nama. Memanglah ada yang akan kata gah atau tidak bukan pada nama..tapi pada keuntungan yang diperoleh kan? Benar..tapi apa salahnya kita memilih nama yang sesuai dengan perniagaan dan jiwa yang baru nak run bisnes ni...ye tak? Paling tidak bila nak sebut nama company sendiri..kita yakin dan kembang kempis idung :P

Berbalik kepada nama company yang saya pilih, peringkat permulaan memang banyak juga nama-nama dalam idea ni, selepas ditulis, saya dan partner bersetuju tanpa bantahan - FarmBerry. 

Gabungan 'Farm' dan 'Berry'

Kenapa? Kenapa bukan Agro Farm, Mr.Cupid Farm, GoatFarm atau gabungan nama saya dan partner? Bagi saya, gabungan nama adakala berbunyi pelik jika tak kena pada gabungan, lagi pula kalau ada masalah dimasa akan datang antara partner, akan beri kesan kepada perniagaan secara langsung. betul tak?

Nama ini dipilih berdasarkan ciri-ciri:

1. Length of Bussiness Name : sangat baik kerana kurang dari 6 karakter. Lebih pendek lebih tinggi signifikan value.

2. Market Value & Potential of Company Name : aunthenticity yang agak tinggi, sebutan dan perkataan yang jelas dan sesuai dengan environment perniagaan (ladang,.kandang..etc)

3. Linguistic Value : nama domain yang mudah disebut dan mudah dieja. Potensi untuk mudah diingat sangat tinggi (ewah...perasan!)

Haa.. jangan marah student2 bisnes kat luar sana sebab saya memandai-mandai je. Inilah hasil dari pembelajaran buku ekspres... Akhirnya nama ini dipilih. 

Kenapa Berry?  Kenapa bukan goat? 

Alasan saya, Berry adalah lambang sesuatu yang masam manis dan buah yang sangat comel. Penggunaan perkatan ini agak catchy dan sesuai dengan pendekatan saya dan partner dalam mengusahakan syarikat. Kami tidak mahu terkejar-kejar untuk capai sesuatu hingga meninggalkan elemen kasih sayang dan keihklasan dalam perniagaan. Kalau saya pilih Goat ... mungkin bisnes ini akan terbatas kepada kambing saja. Siapa tahu pada masa akan datang kami nak menternak haiwan lain..ataupun beralih kepada pertanian pula? Jadi nama FarmBerry sudah cukup melambangkan apa yang diusahakan sekarang dan impian akan datang.








Terima Kasih

1 comment:

sheila said...

farmberry!

nama yang menarik..

sy pun tgh memikirkan 1 nama syarikat untuk menjalankan prjek2 landskap. ada cadangan? :)

© Mr.Cupid | Template Designed By Blog Bingkisan Hati